Pengajaran 9: Tentang Sikap Umat Islam

Monday, October 1, 2007

saya tidak berniat utk mengutuk sesiapa. bila bercakap tentang umat Islam, ia adalah sebenarnya tentang diri saya sendiri. hadis Rasulullah ada menyatakan bahwa umat Islam itu seperti sebuah tubuh badan. bila kaki lumpuh, maka automatik sesorang itu menjadi OKU, walaupun anggota lainnya amat sempurna.

di tempat saya bekerja, umat ISlam adalah minoriti. jd kalau ada sesuatu yg tidak menyenangkan hati (terutama di jalan raya), saya boleh berlapang dada kerana 'mereka bukan orang Islam & sy tidak tahu apa yg diajar dlm budaya mereka'. pulang ke negeri saya, satu2nya negeri yg berada di bawah tampuk pemerintahan Islam, dan bandar yg diiktiraf sbg Bandaraya Islam, sy mengharapkan sesuatu yg berbeza. sekurang2nya saya tidak perlu takut2 utk memandu.

hari pertama kami ke bandar, seperti biasa keadaan jalanraya agak sesak. dan kami ke satu tempat yg dikenali sbg tempat 'tiada parkir'. sy & suami saksikan sendiri, sebuah kereta cuba memasuki kotak parkir tepi dengan melakukan reverse, dgn memberi lampu signal utk parkir. sedang mamat itu sedang cuba mengundur perlahan2, tiba2 sebuah kereta masuk ke petak itu tanpa segan silu. memberhentikan kereta dan terus berlalu.

suami saya amat terkejut melihat kejadian itu. sy kira, mungkin pemandu yg 'mencuri' parkir itu tidak perasan. tp apa ke tidak perasan org di depan sudah memberi lampu signal. sy memberitahu ayah tentang insiden itu. kata ayah, itu mmg perkara biasa di bandaraya Islam ini. sy terkedu. lalu saya berfikir. apakah makna Bandaraya Islam? adakah dengan papan2 iklan wanita bertudung, papan2 tanda memuji Allah, aktiviti2 yg menganjurkan Islam itu cukup utk membudayakan Islam di bandar ini? sedangkan penduduknya kelihatan masih jauh ketinggalan. tidak menghormati orang lain, mementingkan diri, etc.

jadi saya tidak hairan dgn keruntuhan moral yg berlaku dgn giatnya di mana2. tidak kira di bandar apa sekalipun. di Bandaraya Islam pun, penduduknya tidak berupaya utk menghayati norma2 kehidupan sebagai seorang Muslim, jadi tidak hairanlah jika di bandar2 lain yg tidak 'Islam', macam2 perkara terjadi. bagi saya, tidak kiralah orang itu bertudung atau tidak, berserban atau tidak, jika akhlak dan moral berada di bawah paras minima, tiada maknanya sahsiah sebagai seorang Islam.

saya juga ada pergi ke sebuah pusat membeli-belah. ya, orang ramai dan keadaan bersesak2. tidak kira siapa, bertudung labuh atau tidak, semuanya tidak mahu mengalah, hinggakan saya terpaksa memberi laluan kepada mereka (sedangkan saya yg terlebih dahulu memasuki lorong) dengan perut yg memboyot2. mungkin kerana saya tidak bertudung labuh, maka saya tidak perlu dihormati? dalam dunia ini, double standard berada di mana2.

jadi, saya tidak hairan jika allahyarham Adik Nurin diculik dalam keramaian suasana berhampiran pasar malam tempoh hari. siapa peduli? sedangkan ada saksi yg nampak arwah ditarik ke dalam sebuah van putih. kita sudah kehilangan nilai ukhwah. semuanya kerana 'tidak mahu jaga tepi kain orang'. sedangkan Rasulullah berpesan supaya sentiasa memikirkan akan masalah & kebajikan sesama umat Islam.

kiranya... tidak perlu kita terbang jauh ke Palestin, Iraq, Afghanistan, etc. utk menghayati kesengsaraan saudara semuslim kita. lihat ke dalam diri kita, sudah cukup bahagiakah kita? lihat ke dalam masyarakat kita... sudah tamatkah sengsara dalam diri umat Islam di negara ini?

by Mommy Lyna at 8:05 PM

2 comments:

i am linkg this one to mine kak along :). hey goodluck w ur baby. nnt post gmbr at the superhcild blog yea

Madame Iman said...
October 2, 2007 at 12:22 AM  

oret

:)

insyaAllah nt akan diuplodkan gambanya bile dah lahir kelak :D

Mommy Lyna said...
October 3, 2007 at 8:19 AM  

Post a Comment