Bacalah al-Quran

Monday, September 24, 2007

semasa saya mula hamil, antara nasihat yg saya dapat secara kerap ialah "bacalah al-Quran surah Maryam, Luqman dan Yusuf".

saya? tidak. sejujurnya saya tidak mengamalkan surah2 tersebut. kenapa? kerana bagi saya al-Quran itu adalah satu manhaj (sistem atau cara) hidup bagi seorang Muslim, dan bukan bahan bacaan utk masa2 tertentu. dan membaca Quran ketika hamil, li (untuk) siapa? lillahi taala atau lil anak dalam kandungan? jika puasa, sekiranya berbuka kerana bimbangkan anak dlm kandungan, ibu itu wajib membayar fidyah, yg mana pengertian fidyah itu sebagai 'tebusan' krn berbuka kerana anak dlm kandungan, bukan lillahi taala. jadi, jika mengaji kerana anak dalam kandungan dan bukan lillahi taala, bagaimana ya?

ah perkara kecil saja itu, tidak usah dibesar-besarkan.

namun bagi saya, peranan al-Quran dalam kehidupan kita semakin terhakis. kita mengaji (saya mungkin) tetapi tidak memahami makna. ya benar, ada satu kisah tentang pertanyaan seorang budak kepada atuknya, mengapa kita masih mengaji tetapi tidak memahami apa yg kita baca, lalu datuknya memberi analogi tentang bakul kotor yg dicelup2 dalam air & menjadi bersih. saya tidak tahu dari mana sumber cerita itu, tp saya rasa itu kisah rekaan orang Melayu atau orang yg tidak memahami bahasa al-Quran utk menggalakkan anak2 mengaji Quran walaupun tidak memahami apa yg dibacanya.

namun, menurut Syed Qutb, membaca Quran tnpa mengetahui kepala ekor apa lagi mengamalkannya, ialah seperti membaca preskripsi yg diberi oleh doktor klinik tp tidak menelan ubatnya. dgn membaca senarai ubat, bolehkah kita sembuh dari sakit? dan dengan menggantung senarai ubat di leher, boleh menyembuhkan kita kah? (namun Allah itu Maha Kaya, meskipun kita tidak memahami al-Quran, namun tetap dicampakkan ketenangan ke dalam setiap hati yg membacanya, subhanallah).

berbalik kepada amalan mengaji Quran, saya dapati (mungkin amalan saya?), keaktifan mengaji adalah pada masa2 tertentu. contohnya, bulan Ramadhan (alhamdulillah, kadangkala sy sempat khatam dlm sebulan ini), malam nisfu syaaban (yaasin 3 kali), malam jumaat (yaasin), di kala menziarah orang sakit & jenazah, dan beberapa upacara keagamaan. benarkah di situ saja al-Quran menjadi sumber pahala terbesar dalam hidup kita? adakah dengan mengaji pada malam Jumaat, pahala yg diperoleh amat besar berbanding hari2 lain?

wallahuaklam. saya tidak tahu, tp saya tidak tahu mengira pahala. bagaimana formulanya saya tidak tahu dan tidak ambil tahu. namun yg saya pasti, pahala tidak ada kena mengena dengan law of scarcity. jika kamu buat banyak & sy buat sikit, pahala kamu itu tidak ada kena mengena dengan saya. dan sama ada kamu ikhlas dalam beribadah atau tidak, itu tiada kena mengena dengan saya. bagi saya, perkara paling penting dalam apa jua benda yg kita buat, sama ada sesama manusia atau dengan Allah, ialah keikhlasan. jika beribadat dengan ikhlas, kita tidak peduli lagi tentang pahala. malah itu akan menjadikan kita lebih takut dan harap kepada-Nya. dan hubungan ketakwaan itu tidak hanya berlaku pada hari2 tertentu, tetapi setiap masa. setiap masa kita adalah hamba Allah. jika jadi orang gaji, mungkin hari ni encik A bos kita, esok mungkin encik B dan kita sudah tak heran lagi pada encik A. tp Allah adalah Tuhan yg mutlak. semalam, hari ini, esok, tahun depan, bila2... hanya Allah saja Tuhan kita.

kita bukan saja hamba, malah kita adalah makhluk yg Allah ciptakan. OK, jika kita membeli satu barang di kedai, contohnya mesin basuh, apa yg ada bersama2nya? manual, bukan? jadi, pembuat mesin basuh itu membekalkan menual supaya mudah kita mengoperate mesin itu. dan supaya kita tidak trial & error, tekan sana sini kemudian rosak. jadi, sebagai 'objek' ciptaan Allah, Dia telah membekalkan manual utk kita, supaya kita tidak menjadi rosak. itulah dia al-Quran. tp kita xsedar pula bahwa itulah manual kita. kenapa? senang saja... sebab kita tak faham apa yg manual tu cakap, hehe.

tp sekarang ni, manual tu dah diterjemah dalam macam2 bahasa. cumanya, ia hanya jadi bahan rujukan time usrah saja. mungkin kita beralasan, takut tersalah tafsir, nanti berdosa. kenapa? kita dah tak faham bahasa sendirikah? jika tidak yakin membaca terjemahan, kitab2 tafsir yg mudah berlambak2 di kedai. takut juga? ya lah.. takut tersalah tafsir & tafsir ikut kepala otak sdr, nanti boleh jadi sesat. jadi bagaimana utk tidak sesat? kita kan hidup dalam masyarakat Islam, di mana2 ada saja org yg boleh kita rujuk. guru2 agama, ustaz, ustazah, malah mungkin ada kawan2 kita yg ada belajar tentang al-Quran. lagi pula, apa gunanya Allah mengurniakan akal kalo utk menggunakannya pun kita rasa was2? tidak takut pula jika Allah tarik balik nikmat akal :)

bacalah al-Quran. pelajari tajwidnya. cuba fahami maknanya. jika tidak semua, sekurang2nya kita tahu apa maksud surah yg kita baca. bayangkan, jika kita hari ni dah baca Quran celup2, bacanya hanya pada hari2 tertentu (had-hari?), ketika hamil/isteri hamil, ketika susah hati, etc.. bagaimana nasib al-Quran nantinya di zaman anak2 kita? jika kita sendiri tidak mengerti kenapa diturunkan al-Quran itu d malam bulan Ramadhan yg suci ini, bagaimana pula anak2 kita nantinya mahu memahami?

memadaikah utk memiliki seorang anak soleh, cantik, cerdik, dengan surah Maryam, Yusuf & Luqman, sedangkan kita sendiri membacanya sewaktu hamil saja?

semoga matlamat kita utk membentuk generasi al-Quran yg unggul menjadi kenyataan, dengan kita yg memulai langkah mempelajari, memahami dan mengamalkan isi al-Quran. wallahuaklam.

by Mommy Lyna at 5:20 AM

5 comments:

mekasih sitilina, bagi entry sebegini bagus...insyallah, cuba azamkan pada diri kita sendiri utk mengamalkan bacaan al-quran pada setiap masa...mudah-mudahan kita akan akan menjadi anak yg soleh sebelum anak2 kita....

RaFFLeSiA MeRaH said...
September 24, 2007 at 11:05 PM  

:)

kak raff,

igt peringatan utk diri sdr & sesama saudara, insya-Allah :)

Anonymous said...
September 26, 2007 at 10:54 PM  

Cik Puan Sitilina,

Saya pon sama.Waktu malam jumaat, ramadhan etc etc baru giat membaca.Faham? Jauh sekali..itulah dia kurang pemahaman,macam mana nak consistent,macam mana nak menjiwai.
Bagus posting nie...keep it up!

Anonymous said...
September 27, 2007 at 5:05 AM  

cik iryani,

sama2 la kita :)
0

Mommy Lyna said...
October 1, 2007 at 8:03 PM  

federally variant rave vector liquids underused noises changeover lhotshampas customs boaventura
lolikneri havaqatsu

Anonymous said...
February 7, 2010 at 2:44 PM  

Post a Comment