Pengajran 16: Quran Buruk

Tuesday, January 15, 2008

Seperti Quran buruk, maknanya seseorang atau sesuatu yang sudah tidak boleh diharapkan atau digunakan tetapi masih dihormati kerana sebab-sebab tertentu.

Saya tidak membincangkan tentang makna peribahasa tersebut, kerana saya bukan pakar bahasa, tapi makna di sebalik perkataan2 peribahasa itu sendiri.

Kenapa diibaratkan orang/benda itu seperti Quran buruk?

Semalam saya tiba2 memperhatikan naskhah al-Quran di atas meja solek di bilik tidur. Lalu saya terbayang waktu2 kecil, semasa belajar mengaji ramai2 dahulu. Kami berlumba2 ke rumah tok guru kerana mahu memilih al-Quran yg paling baru. Naskhah Quran yg lama, memang tidak menarik langsung. Kalaupun dapat yg lama, kami akan menunggu kawan2 lain habis mengaji, mahu tukar dengan yg baru. Akhirnya Quran buruk itu diletak kembali ke tempatnya dan kami mengaji dengan yang baru.

Memang sungguh tersisih sekali!

Begitulah sifat kita, manusia. Sentiasa mahukan yang baik2, bagus2, baru2.. yang buruk2, lama2, kita pinggirkan. Sedangkan itulah benda yg telah byk berjasa pada kita. Dan sebagai kitabullah, baru atau buruk, seharusnya kita jaga dan gunakan, kerana isinya tak berubah dari naskhah ke naskhah (tapi Quran yg usianya belasan ribu tahun menjadi sgt bernilai kerana alasan sejarah :P).

Janganlah jadikan orang tua kita sebagai al-Quran buruk.

by Mommy Lyna at 10:56 PM

1 comments:

maksud yg sangat mendalam ....bagus untk dijadikn nasihat..:)-ika-

Anonymous said...
October 29, 2013 at 3:08 AM  

Post a Comment