Pengajaran 4: Antara Babi dan...

Friday, August 31, 2007

dulu, saya pernah terima satu email. gamba seorang budak perempuan bertudung, memakai labcoat dan memegang anjing. semua orang marah. tp saya buat tak tahu saja.

minggu lepas pun sama. gamba seorang budak perempuan bersama babi dan anak babi. orang pertama yg memforwardkan email kepada saya itu marah yg teramat pada budak perempuan yg bersama babi tersebut. saya pun buat tidak tahu juga.

saya bandingkan, jika dapat gambar budak perempuan dengan lelaki perpegangan tangan atau berpelukan, si pemforward akan komen "ish.. ish.. ish... budak2 zaman sekarang.." tp bila budak perempuan dengan babi/anjing "budak ni tak tau hukum ke? bodoh ke? gila ke? etc. etc.".

ini menandakan satu agenda kuffar telah berjaya. agenda yg terkandung dalam Ghuzwul Fikr atau Serangan Pemikiran. dek kerana adegan2 peluk cium itu sudah sebati dalam pandangan mata kita, maka kita sudah hilang sensitiviti. umpama seorang tukang besi yg sudah tidak terasa panas berada di tempat pembaraan, kita sudah tidak berasa panas lagi dengan perkara2 yg jelas nyata haramnya. tp disebabkan memegang babi dan anjing, bukan perkara biasa dalam masyarakat kita, maka kita nampak ia sebagai satu perkara yg amat besar!

anjing dan babi, mengikut imam syafie adalah najis mughallazah (najis berat) dan wajib disamak. dan tidak pulak BERDOSA sekiranya sengaja menyentuh binatang2 itu. mengikut pendapat imam maliki pula, hanya jilatan saja dikira najis. jadi, apa masalahnya? budak perempuan itu bermain dengan babi, kemudian boleh disamak. kalau lelaki dan perempuan bukan mahram yg bersentuhan tanpa keperluan, nak samak bagaimana ya?

nampaknya, kita sebagai orang Islam sudah buta dalam agama kita sendiri. tidak perlulah kita risau tentang Malaysia ini sebuah negara Islam atau tidak, kalau antara babi dengan lelaki/wanita bukan mahram pun kita masih keliru tentang hukum-hakamnya.

"adalah lebih baik kamu bergomol dgn seekor babi yang berlumuran lumpur dari kamu memeluk seorang perempuan yg bukan mahram" - hadis riwayat Bukhari & Muslim.

~tp, orang Islam di mana2 pun, pegang perempuan tak apa, malah bersekedudukan pun tak apa, tapi bila bab makan, check dulu ada babi ke tak :)

by Mommy Lyna at 11:55 PM

5 comments:

siti, besday 3 sept ek? Happy birthday to u. Moga makin murah rezeki, di panjangkan umur dan bahagia sentiasa, Amin.;)

KV said...
September 2, 2007 at 6:01 PM  

salam,

oh, pasal gambar tu, budak perempuan tu belajar course veterinar..

Kaklong Syikin said...
September 3, 2007 at 3:30 AM  

kak kv,
hehe. actually 21 syaaban. :D
kalo ikut yg formal 13 jun ;)

kaklong
salam. a ah yg itu la. hehe. kita ckp kat kawan, kalo sakiti mayat pn xbole, cemana budak medic nak belaja? huhu.

Mommy Lyna said...
September 3, 2007 at 4:00 AM  

sitilina
setuju sgt...

Fid said...
October 8, 2007 at 1:26 AM  

JANGAN SEBARKAN HADIS INI, KERANA IA BUKAN HADIS BUKHARI & MUSLIM DAN DHAIF
adalah lebih baik kamu bergomol dgn seekor babi yang berlumuran lumpur dari kamu memeluk seorang perempuan yg bukan mahram" - hadis riwayat Bukhari & Muslim.

http://al-fikrah.net/Forums/viewtopic/p=503576.html#503576

May 10, 2010 at 8:59 PM  

Post a Comment