Pengajaran 6: Malu Bertanya Sesat Jalan

Wednesday, September 5, 2007

Bertanya adalah salah satu method dalam pengajaran dan pembelajaran. Kerana itulah syarat belajar perlu berguru supaya kita boleh bertanya.

Bertanya, boleh jadi disalahguna. Salahguna dalam bertanya ialah bila kita terlalu banyak bertanya, bertanya kepada orang yg salah, dan bertanya tanpa merujuk kepada mereka yg pakar, atau bertanya pada diri sendiri.

Bila kita terlalu banyak bertanya, sehingga kepada perkara yg remeh2, akan menimbulkan kemudaratan. Bila kita bertanya kepada benda2 yg tidak perlu, boleh menyebabkan kepala hotak kita dipenuhi sampah. Contohnya, kita bertanya kepada kawan kita, kenapa orang itu pakai baju biru. Itukan tidak perlu. Suka hati dia lah nak pakai baju kaler apa pun, bukan? Jadi, selalu lah minta doa supaya kita dikurniakan ilmu bermanfaat agar apa saja yg kita bertanyakan boleh memberi manfaat kepada kita dan juga kepada orang yg kita tanyakan.

Bila kita bertanya kepada orang yg salah, pertamanya kita akan mendapat jawapan yang salah, dan keduanya ia akan menjadikan lebih banyak persoalan lain timbul. Dan bila soalan itu agak high standard, bole mengelirukan orang yg ditanya tu juga. Contohnya kita bertanya “org bkn Islam menyembah berhala, org Islam sembah Allah tp kenapa kena mengadap ke Kaabah semasa solat? Bukanke kaabah tu satu struktur je?” jika orang yg ditanya itu 2x5 dengan kita, beliau pun mungkin akan… “a ah la. Tak tepiki pulak aku. Maknanya, kita pun ada objek yg kita sembah la kan? Kaabah tu…” etc. etc. Bukankah lebih bagus kalo kita bawa persoalan tersebut kepada pakar seperti ustaz atau sesiapa yg dipercayai boleh memberi jawapan yg tepat, persis lagi jitu.

Yg lebih bahaya, bila kita ada persoalan tapi tidak bertanya kepada sesiapa, bila kita ajukan persoalan kepada diri sendiri.. Sedarilah dalam diri kita ni, bukan kita solely, ada nafsu dan syaitan. Mereka2 tu la yg akan menjawab soalan2 yg kita ajukan pada diri sendiri. Jadi tidak hairanlah walaupun kita tengok kawan kita seorang berpengetahuan, banyak membawa, sudah naik haji, tapi end up tertarik dgn agama lain. Nauzubillah. Dr beberapa testimony yg saya baca, most of them adalah yg suka berfikir dan even kalo bertanya pun, adalah utk meneguhkan pendirian mereka terhadap sesuatu, yg konfem2 lah utk menidakkan/ mengeksploitasi firman Allah, sabda Nabi etc. So, utk perkara2 kritikal yg memerlukan ilmu yg jelas, carila orang untuk discuss. Sekarang banyak grup2 & halaqah2 usrah yg sentiasa terbuka pintu untuk kita. Yang penting kita ikhlaskan hati untuk bertanya demi ilmu, bukan untuk menunjuk pandai atau mencabar sesiapa.

Bertanyalah. Tp biarlah ada ilmu bertanya dulu sebelum bertanya. Supaya pertanyaan kita itu memberi manfaat kepada kita dan orang yg ditanya. Yg penting, cari teman utk berdiskusi. Jangan biarkan terlalu banyak persoalan bermain di benak, lalu dimain2kan pula oleh syaitan dan iblis. Luahkan persoalan ke tempat yg betul. Semoga kita semua dikurniakan ilmu yg bermanfaat.

by Mommy Lyna at 4:50 AM

2 comments:

dulu2 memang sikap aku malu nak bertanya, skrg ni jerrr bila x paham ker, x reti ker mesti nak tanyer...tapi ader gak bila tanyer tu, org yg ditanyer tu x tahu menahu...so, tersesat la jugak jalan tuuhhh...hehehehe...

RaFFLeSiA MeRaH said...
September 5, 2007 at 7:18 PM  

Salam,

Bertanya juga jembatan ilmu, pelita hati.

Bunga Rampai said...
September 6, 2007 at 5:00 PM  

Post a Comment