Pengajaran 8: Di Mana Bahagia?

Thursday, September 20, 2007

siapakah orang yg paling bahagia? orang yg paling byk hartanya? orang yg paling tinggi pangkatnya? orang yg paling banyak anaknya? orang yang paling banyak senyumnya? orang yang paling kusyuk solatnya? orang yang paling ikhlas kehidupannya? siapa?

kita biasanya mengukur kebahagiaan seperti melihat pelangi. indah dan cantik kelihatan di belah sana tp bila kita pegi ke tempat itu, tiada apa2 melainkan titis2 hujan saja. kenapa begitu?

bahagia... satu benda yg amat subjektif. benda yg sukar utk dilihat dalam diri sendiri, apa lagi disyukuri. lebih2 lagi di zaman yg mana kebahagiaan diukur dengan 'berapa besar gaji', 'berapa mahal kereta', 'berapa besar rumah', etc. er.. betul. contohnya, jika seorang gadis itu mahu berkahwin, pasti soalan yg akan ditanya "apa kerja bakalnya?" kelihatan bagus, kerana bekeja adalah kewajipan setiap orang tp di sebalik soalan itu, tujuan sebenarnya ialah "berapa pendapatan bulanan bakalnya?". jika jawapannya "penjual tin kosong" misalnya, pasti responnya .."oohhh....". cuba jika jawapannya "penjual kereta mewah" misalnya, pasti responnya "waaaah, bertuahnya badan....". sedangkan kedua2nya mempunyai asas yg sama = berkaitan dgn logam.
mindset yg memerangkap inilah menjadikan kita berasa tidak bahagia.. --> memerlukan sesuatu utk menjadikan kita bahagia.
pernahkan satu hari kita bangun dari tidur dan berasa "Ya Allah, betapa bahagianya aku hari ini dibangunkan dalam keadaan segar dan udara yg kuhirup masih segar, di kelilingi ahli keluarga dan kawan2 serta keadaan yg aman, alhamdulillah" biasanya bagaimana? berpagi2 lagi dengan masalah2 yg tidak pernah selesai "aduuuh... dah siang... rasa mcm baru je tido... kene pegi keje.. alangkah bestnya kalo boleh tido lagi..."
mampukah kita mendefinasikan kebahagiaan itu adalah sebagai mensyukuri setiap nikmat Allah kepada kita, walaupun hanya sehela nafas?

by Mommy Lyna at 5:23 AM

1 comments:

yg paling banyak isterinya..terlupa nak tulis ker?

Anonymous said...
November 12, 2007 at 11:29 PM  

Post a Comment