Pengajaran 7: Kulihat Kamu, Kau Lihat Aku

Friday, September 14, 2007

"kenapa Allah menganugerahkan itu & ini kepada si itu & si ini, tetapi aku tidak?"
"kenapa Allah menjadikan si itu & si ini kaya tetapi tidak aku?"
"kenapa si itu & si ini selalu bertuah tp tidak aku?"
dan macam2 lagi.

bila memandang ke kiri kanan dan melihat macam2, kita mula berasa kurang. kita tidak seperti orang itu, kita tidak seperti orang ini. kita melihat, diri kita amat malang. kita tidak seperti mereka. kita tidak ada apa yg orang itu ada. dan apa yg orang ini ada, kita tidak ada. kita tidak gembira.

jika kita melihat apakah tujuan kita dijadikan di muka bumi ini...

“Dan (ingatlah!) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat, “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): “Adakah Engkau (ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (bunuh-bunuhan), pada hal kami sentiasa bertasbih dengan memuji-Mu dan mensucikan-Mu?”. Tuhan berfirman, “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya” - Al-Baqarah, 2:30

“Dan (ingatlah) bahawa Aku tidak menciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadat kepadaKu” - Az-Zariyat, 52: 56.


dilihat pada dua ayat ini, manusia dijadikan Allah sebagai 1. khalifah 2. menyembah-Nya.

berbalik pada realiti, adakah kita menyedari tentang itu? adakah kita menyedari bahawa berbanding malaikat yg sentiasa bertasbih & mensucikan Allah, kita yg dipilih oleh-Nya untuk menjadi khalifah. dan sedarkah kita akan tujuan Allah menjadikan kita adalah utk tunduk dan patuh pada-Nya?

kita cenderung ntuk melihat kelebihan2 duniawi yang Allah kurniakan kepada si itu & si ini sehingga menjadikan kita lupa dan buta akan peluang ukhrawi yang Allah sediakan kepada kita, FOC. perlukah kita membayar utk mendapat pahala dari zikir & mengingati-Nya?

dan kita lebih nampak 'duit' orang daripada 'masa' yang kita ada utk mengingati Allah. malah, masa2 terluang digunakan utk membanding2 tuah orang dengan nasib malang kita. patutkah seorang khalifah begitu? patutkah seorang 'abid begitu?

sebenarnya, anugerah Allah pada kita adalah tidak ternilai dan tidak terbanding, jika nak disamakan dengan apa yg kita lakukan utk-Nya. cukupkah solat kita yg tertuang2, terlalai2, terlupa2 itu utk membayar oksigen yg kita sedut sehari2? cukupkah zikir kita yg hanya di bibir sedang di hati mengingat benda lain utk membayar setiap tenaga yang Allah kasi utk gerakkan tubuh badan kita? apakah dengan apa yg kita ada sekarang, dengan rumah yg kecil, gaji yg kecil, kereta yg kecil, menghalang kita utk solat dengan sempurna? apakah dengan mempunyai rumah besar, gaji besar, kereta besar, barulah kita dapat beribadat dengan sempurna?

tanyalah diri kita.. apakah tujuan hidup kita. dan apakah tujuan hidup kita ini selari dengan tujuan Allah menjadikan kita?

Allah menjadikan kita supaya membina rumah besar atau menjadi hamba yang soleh?

by Mommy Lyna at 5:09 AM

5 comments:

rumah besar, gaji besar, kereta besar, menjadikan me lebih insaf dgn kelemahan diri me yang kerdil disisiNya ..

Anonymous said...
September 14, 2007 at 2:33 PM  

Semoga kita mendapat keampunan dari-Nya dgn keberkatan Ramadhan ini..aminn..

Anonymous said...
September 15, 2007 at 7:39 AM  

yginsaf,

semoga kita semua sentiasa diberi hidayah oleh-Nya tuk bersyukur ngan segala kurniaan-Nya. tak gitu encik yginsaf?

:)

lovelyummi,

amiin, semoga rahmat Allah dlm bulan Ramadhan yg ditumpahkan melimpah2 ke kita :D

Mommy Lyna said...
September 16, 2007 at 12:01 AM  

aduiiii...insafnye rasa bila baca entry kali ni....macih sitilina sbb menyedarkan sumer2 pengunjung blog....terasa skit sgt pahala yg kita dah ader....

RaFFLeSiA MeRaH said...
September 18, 2007 at 1:51 AM  

rafflesia merah,

ehe. ini tuk peringatan diri sdr jugek :)

Anonymous said...
September 19, 2007 at 4:46 PM  

Post a Comment